Når du har sendt en underretning
20. juli 2022
Her på siden kan du læse om, hvad der sker i Børn og Unge, efter du har sendt din underretning, og om hvordan du kan blive inddraget i det videre arbejde.
Inden 24 timer efter modtagelsen af en underretning skal Børn og Unge risiko vurdere underretningen. Det betyder, at Børn og Unge skal vurdere om barnet eller den unges sundhed eller udvikling er i fare, og om der er behov for at iværksætte akutte indsatser over for barnet eller den unge.
Hvis underretningen handler om et barn eller ung, der i forvejen har en støttende indsats, vil en anden fra Børn og Unge, der ikke tidligere har deltaget i behandlingen af sagen, foretage en genvurdering af sagen.
Senest 6 hverdage efter underretningen er modtaget sender Børn og Unge en kvitteringsskrivelse til underetteren med bekræftelse på, at underretningen er modtaget.
Efter modtagelse af underretningen, bliver sagen fordelt til en rådgiver i Børn og Unge, som indkalder forældrene og barnet / den unge til et underretningsmøde. Børn og Unge skal sikre inddragelse af alle børn og unge i deres egen sag.
Som hovedregel vil I som underretter også blive inviteret med til mødet.
Formålet med underretningsmødet er at få mere viden om, hvordan barnet eller den unge trives. Dette omfatter en afdækning af ressourcer og bekymringer med henblik på at afklare barnet / den unges behov for støtte. Til dette anvendes blandt andet trivselslinealen. Rådgiveren er mødeleder på underretningsmødet og skal vurdere det videre sagsforløb.
Hvis underretningen handler om et barn eller ung, der i forvejen har en sag i Børn og Unge, vil rådgiveren for barnet / den unge og familien foretage partshøringen og vurderingen af det videre sagsforløb.
Barnet eller den unges holdning og synspunkter skal tilvejebringes og inddrages løbende ved samtaler og anden direkte kontakt, inden der træffes beslutninger eller afgørelser om barnets eller den unges forhold.
Ved en underretning om overgreb mod et barn eller ung skal der finde en samtale sted med barnet / den unge. Ved underretning om overgreb mod et barn / ung fra barnet eller den unges forældres side skal samtalen finde sted uden samtykke fra forældremyndighedens indehaver og uden dennes tilstedeværelse.
Barnet / den unge har altid ret til en bisidder under samtalen, der kan fungere som tryghedsperson.
Hver gang Børn og Unge modtager en underretning skal der foretages en screening. På den baggrund skal Børn og Unge vurdere, om:
- sagen skal afsluttes,
- familien skal tilbydes en forebyggende indsats,
- der skal iværksættes en afdækning,
- der skal træffes afgørelse om at iværksætte en børnefaglig undersøgelse eller
- der skal iværksætte handicapydelser
På baggrund af en afdækning eller en børnefaglig undersøgelse kan Børn og Unge iværksætte støttende indsatser efter Barnets lov § 32.
Hvis du har spørgsmål til sagsgangen i Børn og Unge kan du kontakte familiens rådgiver eller dagvagten i Børn og Unge på telefon 46 31 59 51.
Rådgiveren er ansvarlig for at igangsætte og koordinere hjælp og støtte i familien i samarbejde med barnet / den unge og forældrene.
Den støtte, der igangsættes, kan ske i samarbejde og koordination med fx dagtilbud, skole, sundhedsplejen og PPR.
Daginstitutionen eller skolen er ansvarlig for at igangsætte hjælp og støtte til barnet / den unge i institutionen eller skolen.
Når du underretter efter barnets lov §133, har du ret til en orientering. Den rådgiver, der varetager sagen, skal orientere om den videre sagsproces samt eventuel iværksættelse af støttende indsatser. Rådgiveren kan også orientere om, hvilken type støttende indsatser, der er iværksat og om den planlagte varighed heraf.
Der er ikke krav om, at rådgiveren skal orientere dig om detaljer i forhold til iværksatte indsatser, men rådgiveren skal altid overveje at orientere dig om, hvis indsatserne vil have indflydelse på dit arbejde med
barnet eller den unge. Du vil ofte kunne støtte op om indsatsen i din hverdag med barnet / den unge på baggrund af din viden om og relation til barnet eller den unge.
Hvordan samarbejder vi om en sag?
Her kan du læse om hvordan du som underretter kan blive inddraget i sagens videre forløb i Børn og Unge.
Som hovedregel vil du som underretter blive inviteret med til underretningsmødet. I vil modtage mødeindkaldelsen af den rådgiver, som varetager sagen.
Formålet med underretningsmødet er at få mere viden om, hvordan barnet/den unge trives. Dette omfatter en afdækning af ressourcer og bekymringer med henblik på at afklare behovet for støtte. Til dette anvendes blandt andet trivselslinealen. Rådgiveren er mødeleder på underretningsmødet og skal foretage vurdering af det videre sagsforløb.
Nogle gange kan det give mening at afholde et netværksmøde med deltagelse fra relevante aktører i barnet/den unges liv for at sikre en koordineret og en helhedsorienteret indsats. Det kan både være rådgiveren eller fx skole eller institution, der indkalder og faciliterer netværksmødet.
I kan som fagpersoner med viden omkring et konkret barn/ung blive anmodet om en statusudtalelse, som vil indgå i rådgiverens socialfaglige vurdering.
Rådgiveren indhenter oplysninger om barnet/den unge med samtykke fra forældrene og den unge over 15 år. Oplysninger kan indhentes uden forældrenes og den unges samtykke, hvis rådgiveren vurderer, at oplysningerne er nødvendige for sagen.
Når I bliver anmodet om en statusudtalelse har I som hovedregel14 dage til at udfylde den. Inden statusudtalelsen sendes retur til rådgiveren, skal I have gennemgået indholdet med forældrene og inddraget barnet / den unge. Dette kan enten gøres på et møde eller ved fx at sende statusudtalelsen og herefter noterer forældrene og barnet / den unges kommentarer.
Hvis du har spørgsmål eller brug for sparring til udfyldelsen af statusudtalelsen, kan du altid kontakte barnets rådgiver eller den forebyggende rådgiver, der er tilknyttet din arbejdsplads.
Trivselslinealen er et socialfagligt redskab, som primært anvendes til at afklare det rette sagsforløb herunder relevante indsatser, der ligger i regi af Børn og Unge.
Roskildemodellens Linealen – som du kan finde her på hjemmesiden – afviger fra trivselslinealen ved at være et refleksionsværktøj, der hjælper dig til at bestemme graden af bekymring og til at afgøre, om det er en bekymring, du bør handle på.