Indsatser

Indsatser

23. oktober 2023

Formål med indsatser

Formålet med elementet er, at der, så snart problemet opdages, iværksættes en individuelt tilpasset indsats, som tager højde for de komplekse sammenhænge, der skaber, forstærker og vedligeholder problemet. Dette forudsætter opsporing samt en helhedsorienteret afdækning med en kvalificeret faglig vurdering.

Der findes en lang række indsatser, som kan være relevante i relation til skolefraværsproblematikker gående fra de forebyggende og trivselsfremmende indsatser i det pædagogiske miljø over de foregribende indsatser til de indgribende og specialiserede indsatser. Afhængigt af kompleksiteten kan den rette indsats kræve, at der iværksættes flere samtidige tiltag på flere niveauer og i flere kontekster, for eksempel i klasselokalet, i hjemmet og individuelt til barnet/den unge. Løsningerne og målene skal altid findes i et tæt samarbejde med barnet/den unge og forældrene for at sikre motivation og ejerskab til forløbet og de iværksatte indsatser.

Det medfører, at en række forskellige aktører og fagligheder bliver bragt i spil og skal fungere sammenhængende på tværs af fagområder, organisering og lovgivninger på undervisnings-, social- og sundhedsområdet. Det kræver et tæt samarbejde og koordinering på tværs for at skabe en sammenhængende indsats for barnet/den unge hen mod det fælles overordnede mål om skoledeltagelse samt delmål på vejen.

Nedenstående figur viser de forskellige kontekster, som der kan iværksættes indsatser inden for. Se figuren her.

Principper for indsatsning

Forskning og praksis peger på, at det ved valg af indsatser er væsentligt at inddrage og koble sig på barnets/den unges og familiens perspektiv og forandringsidé. Barnet/den unge får lettere ved at bakke op om beslutninger, og det har både betydning for motivationen samt effekten af forandringsarbejdet. Samlet set skal barnet/den unge og familien opleve, at de bliver lyttet til og tilbudt den fornødne støtte (Børns Vilkår, 2020, Andersen et al., 2019).

Børns Vilkår har nedenstående eksempel på konkret inddragelse af barnets/den unges ønsker og behov i forhold til indsatser i skolen (Børns Vilkår, 2020, side 48).

Vælg indsats(er) ud fra et helhedssyn, og ret indsatsen mod de væsentlige årsager til skolefraværsproblematikken på tværs af skole, hjem, fritid og barn/ung, så den både i indhold, form og omfang matcher støttebehovet hele vejen rundt om barnet/den unge og det omgivende miljø.

I arbejdet med bekymrende skolefravær er det en forudsætning, at der anlægges et helhedssyn, da problemstillingerne ofte er komplekse, og årsagerne til skolefraværet kan ligge både ved barnet/den unge, familien, skolen og i samfundet. Derfor kan der være behov for specialiseret viden og kompetencer på tværs af fagområder, ligesom der kan være behov for at iværksætte forskellige, individuelt tilpassede, samtidige indsatser på tværs af flere arenaer/kontekster.

Det ses ofte, at der forsøges med enkle løsninger på skolefraværsproblematikker, men uden den rette effekt, og uden at der tages højde for barnets/den unges og familiens samlede situation (Socialstyrelsen, 2016, Børns Vilkår, 2020).

I Socialstyrelens midtvejsevaluering af deres projekt ”Model for samarbejde og indsatser til børn og unge med bekymrende fravær” og i Gro Emmertsen Lunds bog ”Fra fravær til fællesskaber” er det en pointe, at vi ofte fokuserer på individuelle faktorer, men glemmer værdien af konteksten og skolens fællesskaber. I valget af indsatser skal der derfor tages stilling til, hvordan skolens fællesskaber kan bruges som ressource til at støtte barnet/den unge og mindske skolefraværet.

Alle børn/unge formes i høj grad af de fællesskaber, de er en del af, hvorfor både årsager til og løsninger på skolefraværsproblematikker ofte kan findes i de fællesskaber, som barnet/den unge indgår i – eller måske burde indgå i.

Børns Vilkår peger i Skolens tomme stole på, at børn/unge med fravær savner social kontakt til lærere/pædagoger Det er derfor vigtigt at sikre kontakt med til ikke kun børn/unge men særligt også til lærere/pædagoger, når et barn/en ung har fravær fra skolen, både begyndende eller længerevarende fravær.

At inddrage børn og unges familie og netværk er afgørende for at mindske skolefravær, da dette netværk ofte har en betydelig indflydelse på børn og unges adfærd og trivsel. Ved at inddrage familien og eventuelt andet netværk understøtter vi et helhedssyn og en bredere forståelse for barnet / den unge og er dermed med til at sikre, at barnet / den unge får den nødvendige støtte både i skolen og derhjemme.

Netværket omkring et barn/ung, der oplever skolefravær, kan spille en afgørende rolle i at hjælpe barnet med at tackle og overvinde denne udfordring. Forældre er ofte de første til at bemærke skolefravær og kan samarbejde med skolen og professionelle for at finde årsagen og løsningen. Støtte fra andre familiemedlemmer, nære venner eller andet netværk kan hjælpe barnet med at opretholde en positiv holdning, bevidne eventuel fremgang eller støtte op omkring igangsatte tiltag.

Link til Roskilde Kommunes skabelon til handleplan (som også kan være dagsordens- og referatskabelon) samt vejledning hertil.